Google+ Followers

Wednesday, July 9, 2014

Nasi Arab Maqhlubah Ayam / Nasi apa tu?!


Salam Ramadhan.

Nasi apa tu?
Tercari2/terfikir2 resipi tuk hari raya nanti?! Apa kata kita cuba resipi Nasi Arab Maqlubah yang ternyata sedap, mewah dan menggiurkan, hehehe. Kak ema, tak nak menulis panjang, jom Kita layan resipi nya.

Bahan- Bahan

1 kg - daging/ayam (1direbus biasa dengan sedikit air guna) kak ema versi ayam
3batang celeri
4-5 batang - cili hijau  (dipotong tak terlalu halus)
1-2 paket - rempah beriani
3 cawan - beras basmathi (selalu guna yang Moghul Faiza Basmathi, basuh dan rendam      dalam 15 minit sebelum dimasak)

Bahan untuk sayur Goreng

2 biji kentang -  dipotong sederhana besar dan digoreng *(optional)
2 biji terung  - dipotong sederhana besar dan digoreng *(optional)
Sedikit bunga kobis - dipotong dan digoreng *(optional)
*selesai di goreng baru lah di campurkan bersama air rebusan daging atau pun ayam


Cara-cara memasak :

-  Masukkan air sehingga melepasi lebih kurang 1 inci dari paras daging/ ayam yang telah direbus empuk dalam periuk tadi
-  Masukkan 1-2 paket rempah beriani, dikacau & masukkan cili hijau yang dah dipotong tadi
- Masukkan garam secukup rasa dan rasa.
- Sediakan periuk nasi dan susun daging/ayam paling bawah sekali beserta kentang, terung & bunga kobis
-  Masukkan beras dan  4 cawan air dan masak atas dapur api,sehingga masak, kawal api ye, nk masak dalam rice cooker pun boleh, tapi kak ema suka atas dapur api, sebab senang intai2 nasi ni. 
-  Setelah masak, telangkupkan periuk dalam pinggan atau dulang besar dan siap untuk di makan bersama family nanti (Maksud maqlubah itu sendiri ialah 'upside down')sebab tu kita telangkup ia. Kak ema tgk cam kek pun ade.. Hehe

Bahan-bahan tuk Acar timun Mentah :

3biji timun
1batang Karot (di hiris halus)
Cili merah
Bawang besar
1 botol cuka makan
2 senduk gula dan
Garam

Masukkan cuka, gula dan  garam dan dikacau hingga hancur.  Masukkan bawang besar yang dihiris, cili merah dan karot yang dihiris halus. Akhir sekali masukkan timun dan sesuaikan rasa.

Bahan-bahan Gulai Ayam :

1/2 ekor ayam
-Ubi kentang (xnak letak pon xpe)
-2 ulas bawang merah dimayang
-1 ulas bawang putih dimayang
-2 keping asam keping
-Gula melaka atau nisan
-Santan kotak

Bahan- Bahan Di Kisar

-Bawang besar
-Bawang putih
-lengkuas 
-halia
-Kunyit hidup
-Belacan
1 paket kecik serbuk kari
-Cili kering 

Cara Memasak :-


  1.  panaskan minyak.  Tumis bawang merah dan bawang putih yang di mayang bersama rempah (bunga lawang, pelaga, kulit kayu manis).
  2. Dah Naik Bau, masukkan bahan-bahan blend dan cili kering.  Masak atas api kecik sampai betul-betul masak.
  3. Bila dah masak rempah tu, masukkan ayam dan tambah sikit air.  Gaul2 sikit dan biar sampai ayam betul2 empuk.
  4. Bila ayam dah empuk, masukkan segala perasa - asam keping, gula melaka, garam.  Ikut citarasa dan kesesuaian.  Reneh atas api sekejap biar semua rasa sebati.  Akhir sekali boleh lah di masukkan santan.



                                         


  • Masak atas dapur api, sentiasa kawal api tu ye, takut hangit pulak nasi korang.


                                          


  • Nasi Arab Maqhlubah (upside down) teknik telangkup. Hasilnya seperti gambar di atas. Macam kek pun ada.. Hehe 


                               


  • Mari kita potong nasi ala2 kek ni. Hehehe!

Oh ya, lauk yang sesuai tuk nasi Arab Maqhlubah ni gulai ayam/ikan tongkol, acar timun, sambal belacan/air lada.


                                   

  • Gulai ayam/ ikan pun boleh




                                    


  • Acar timun/sambal belacan.

Selamat Mencuba ye!! Bismillahirahmanirahim. 

P/s : #prayforgaza
Semoga Allah swt melindungi penduduk di bumi Palestin. Amin ya rabbal alamin










No comments:

Post a Comment