Google+ Followers

Tuesday, May 4, 2010

Tekanan............

Sabar,,tenangkan diri,apabila rasa tertekan,berhenti melakukan kerja buat seketika dan cuba tenangkan diri.Setelah itu tarik nafas dalam2 serta hembus secara perlahan lahan .Ulang sebanyak dua atau tiga kali sehingga kita rasa segar.

Lakukan snaman ringan. Jika kita sedang duduk,berdirilah dan lakukan sedikit senaman atau regangan lembut.Selain itu kita juga boleh berjalan sebentar diruangan pejabat.Langkah ini berfungsi melancarkan aliran darah , skali gus membantu menghapuskan kesan negetif hormon stres

Menjerit, untuk melakukanya ,pastikan tiada siapa yang mendengar nya, langkah ini boleh dijadikan terapi  mengurangkan stres.Malah ada juga yang mengatakan memukul bantal sekuat hati juga dapat membantu mengurangkan tekanan yang dihadapi.

Mendengar muzik, mendengar irama muzik lembut dapat membantu kita berasa lebih tenang,suasana alam seperti desiran pantai kicauan burang atau bunyi air sungai yang mengalir juga baik untuk meredakan tekanan

Ketawa ,menonton drama/filem komedi atau ketawa bersama teman2 juga pastinya akan membuatkan kita lupa seketika pada masaalah yang dihadapi ..yang pastinya ketawa ialah penawar duka............

No comments:

Post a Comment