Tuesday, March 1, 2011

Petua Semulajadi untuk Menlindungi Kedutan

Cara terbaik untuk melindungi kekedutan ialah mengghapuskannya dengan cara semulajadi termasuk diantaranya ialah melakukan sebahagian latihan-latihan yang mudah dan ringan bagi otot-otot wajah yang menghendaki kita melakukan perkara perkara seperti berikut.

1.Duduk dalam bilik dengan tenang selama 10minit shj setiap hari sambil memejamkan mata dengan kuat kemudian membukanya dengan lebar-lebar.
2.Angkat salah satu lubang hidung anda dan hirup udara dalam-dalam kemudian angkat lubang hidung sebelah lagi dan teruskan menghirupkan udara.
3.Berlatihlah untuk senyum dari satu sudut lubang dan mengangkatnya keatas kemudian lakukan pada sudut kedua secara berulang dan tenang.
4.Buka mulut anda sedikit dengan tenang dan gerrakkan dua tulang rahang pada dua arah.
5.Bentangkan dagu anda kearah leher kemudian longgarkan dan ulangi beberapa kali.
(selamat mencuba..;)

cara kedua untuk memperlambatkan timbulnya kekedutan ialah menjaga makanan andan dan hendaklah ia berbagai jenis dan mengandungi kadar mencukupi dari Vitamin A yang boleh didapati pada kubis,timun,lobak merah,dan apricot,Vitamin E yang wujud pada walnut sejenis buah kenari,buah kemeri,zaitun,dan gandum yang tidak dilkupas. Cara ini dinamakan melawan kekedutan dengan permakanan dan wajib dijaga pemakanan dengan madu lebah meminum susu,dan timun dengan kadar yang mencukupi.

No comments:

Post a Comment